mandag den 9. september 2013

Datid, Nutid, Fremtid

Jeg mærker stadig

Værelsets lange fangarme
holde mig i sit greb;
klemme til luften undslap mine lunger
og hjertets rytme
røg ud af takt.

Dynens
omsvøbende og kvælende lænker
forulempe min sårede krop –
bore sig ind i muskler
og kød,
gnave sig ind til kernen af min sjæl,
som en rotte på afveje,
til jeg opgav kampen
og blev opslugt
i skærsilden.

Mine
svindende kræfter og
den døende passion
for livet –
supernovaens reduktion
til en ynkelig
gnist,
der nemt kan slukkes
hvis regnen
er for voldsom.

Som jeg sidder her,
på kantstenen i indre København
med ludere på hver
firkantet flise og
gulnede, halvrådne blade
legende i den kølige
aftenvind, blandt
døgnfluer og
duer,
samtidigt med at efteråret 
nærmer sig og himlen trækker sig
sammen,
mindes jeg tiden
hvor verden var indsvøbt
i det sorte tæppe
jeg brugte
til at opfange mine vildfarne
tårer.

Jeg mindes
datiden i fortvivlelse og
datiden med forfald; 
datiden der
definerer min identitet,
uden at have
spurgt om lov.

Jeg minder dernæst
datiden om
at
nutiden og fremtiden er min tid –
at jeg køber mig en paraply
og hermed slår uret ihjel.

2 kommentarer:

  1. Først, svar på din kommentar: Ja, det er ved at være længe siden og jeg skal helt sikkert også læse dine nyeste udover det her, når jeg har ordenlig tid! Det her er pisse godt (som altid)!
    Må jeg i øvrigt ikke lige finde dig og ansøge på facebook? :)

    SvarSlet
  2. Tak søde Camilla! Og jo selvfølgelig! Jeg hedder blot Nina Schive derinde :)

    SvarSlet